Generácia Z – Kto je Gen Z?
Autor: Zuzana Venere Ševčovičová
Ak sa vám tiež pletú písmenká označujúce jednotlivé generácie, tak Generácia Z sú tí, narodení v rokoch 1996 až 2010. Generácia Z, Gen Z alebo aj Zoomers je mladá, technicky zdatná a sociálne zameraná skupina mladých ľudí. V roku 2020 tvorili Gen Zers, teda ľudia do 25 rokov 41 % svetovej populácie, čo je príliš veľké číslo na to, aby bolo ignorované. Gen Z je rasovo a etnicky najrôznorodejšou generáciou, s kúpnou silou viac ako 140 miliárd dolárov. Po tom, čo títo digitálni domorodci vyrástli so smartfónmi, internetom a sociálnymi médiami, naučili sa voliť si hodnotu, ktorá ich vystihuje a zároveň im rozumie. Nakupujú od značiek s jasnými hodnotami, ktoré im ponúkajú silnú a motivujúcu online komunitu. Prečítajte si, ako sa spojiť s generáciou digitálnych odborníkov a vytvorte solídnu marketingovú stratégiu ušitú pre Generáciu Z.
Identita je výzva k akcii
Generácia Z rozpoznáva silu, ktorá prichádza s prístupom k toľkému množstvu informácií a veľká väčšina si uvedomuje, že s touto veľkou silou prichádza aj veľká zodpovednosť. To znamená snahu neustále sa učiť a povinnosť transformovať to na zmysluplné kroky. Drvivá väčšina spoločnosti Gen Zers je na celom svete presvedčená, že je dôležité rozvíjať nové zručnosti počas celého života (79 %) a byť neustále informovaný (77 %). Keď COVID-19 zavrel množstvo škôl, mohli sme po celom svete vidieť túžbu Gen Zers učiť sa ešte viac preorientovať na digitál, s výrazným nárastom počtu konverzií po celom svete na Facebooku, ktoré sa týkali online vzdelávania.
Gen Zers vyrástli a mali všetky svetové informácie na dosah ruky. Vedú ich nielen k neustálemu učeniu, ale k premeneniu toho, čo sa naučili, na zmysluplnú akciu.
Aktivizmus je prirodzený
Mnoho mladých ľudí Generácie Z má silné presvedčenie, že môžu a aj zmenia svet k lepšiemu. Či už ide o sociálnu nespravodlivosť, udržateľnosť alebo iné. Gen Z prijíma svoju individualitu a komplexnosť, pričom svoju rozmanitosť vníma ako výhodu, ktorá by sa mala odrážať aj v médiách. V skutočnosti by 71 % spoločností Gen Z, ktorí sa zúčastnili globálneho prieskumu, chcelo v reklame vidieť viac rozmanitosti. Prieskum ukázal, že pandémia Covid 19 zvýšila vášeň tejto generácie pre udržateľnosť. V Európe 61 % Gen Z tvrdí, že od začiatku pandémie sa začalo mnoho z nich zaujímať o aktivizmus a spoločenské problémy.
V rámci Facebooku a Instagramu bolo od januára 2020 bolo zmerané, ako ľudia všetkých vekových skupín po celom svete získavajú viac ako 100 miliónov dolárov pre finančné zbierky súvisiace s COVID-19. Avšak v globálnych prieskumoch bola u Gen Z vyššia pravdepodobnosť, že od začiatku pandémie už poskytli charitatívny príspevok.
Je však dôležité poznamenať, že títo mladí ľudia neplánujú zlepšovať svet sami a očakávajú, že svoju úlohu zohrajú aj značky. Spomedzi skupín Gen Z, ktoré boli predmetom prieskumu v Európe, viac ako polovica (až 69 % vo Veľkej Británii) očakáva, že značky zverejnia svoje stanoviská k sociálnym a politickým otázkam.
Komunita je pocit
Rovnako ako Gen Z zvyšuje latku v správaní sa značky, dáva komunite aj novú tvár a nové formy. Ich vyjadrenia jasne poukazujú, že komunita pre nich znamená cítiť sa ako doma. Chcú z nej cítiť ako prijatie, tak aj spolupatričnosť. Tento domov však nehľadajte na mape – pre mnohých ľudí z generácie Z je komunita čoraz viac digitálna a rozptýlená. Vzťah Gen Z s komunitou sa môže spočiatku javiť ako paradoxný, príklad: 45 % príslušníkov generácie Z tvrdí, že radi vyniknú v dave – takmer rovnakých 41 % tvrdí, že sú ľahko ovplyvniteľní názormi iných ľudí.
Možno je vysvetlením fakt, že zatiaľ čo Gen Zers chcú vnímať svoju individualitu, potrebujú aj iné kontakty. S nástupom pandémie COVID-19 sa úsilie o online pripojenie zrýchlilo. V skutočnosti každý štvrtý Gen Zer, ktorý sa zúčastnil prieskumu v Európe, tvrdí, že od začiatku pandémie používa skupiny a komunity na sociálnych sieťach častejšie na spojenie s ostatnými. Gen Zers naďalej formujú budúcnosť komunity a pretransformúvajú ju novými spôsobmi – účasťou v online skupinách, využívaním a sledovaním hashtagov, správami a zdieľaním príbehov. To sú všetko ich metódy, prostredníctvom ktorých nám Gen Z dokazujú, že sa túžia cítiť viac v spojení.
„Spoločenstvá sa stávajú priestorom, kde môžu byť ľudia sami sebou a zároveň podporovať ostatných. V mojej freelancingovej komunite na Facebooku zdieľame pracovné príležitosti a rady a oslavujeme úspechy toho druhého.“
—Sahra-Isha, Gen Zers
„Sociálne médiá sú priestorom na to, aby ste sa cítili utešení a milovaní, obklopení ľuďmi, ktorí vedia, ako sa cítite.“
—Jamie, generál Zer2
Odolnosť si vyžaduje prispôsobivosť
Mnoho Gen Zers sa snaží urobiť svet lepším a často začína so svojím vlastným fyzickým a duševným blahom. Mnoho Gen Zers prináša na svoje cesty blahobytu tiež sebauvedomenie, súcit a chvíle starostlivosti o seba. Pre niektorých to môže znamenať vyskúšať si napríklad meditáciu (36 % Gen Zers vo Veľkej Británii, 38 % v USA), pre ostatných to môže znamenať jednoducho len dopriať si čokoládu alebo sviečku (51 % vo Veľkej Británii a Spojenom kráľovstve). Gen Z sa podieľa na širšom spektre voľnočasových aktivít od zmyslových cez fyzické až po hravé. Prečítajte si aj: Generácia Z – Marketing, ktorý ju osloví.