Marketing mobilných online hier (časť 1)
Autor: Samo Švolík
Tento rok som sa konečne dostal do posledného ročníka vysokej školy (a aj ho úspešne ukončil). Jednou zo zaujímavejších aktivít počas tohto roka bolo jednoznačne písanie diplomovky. Keďže som od malička hrával počítačové hry, rozhodol som sa svoje rokmi nadobudnuté poznatky skĺbiť so svojím záujmom o marketing.
V tomto blogu by som chcel vývojárom priniesť prehľad trendov a začínajúcim vývojárom priblížiť ich možnosti aj keď nemajú zbytočných 13 tisíc eur. Počas tvorenia obsahu do svojej diplomovky som sa nakontaktoval na viacero svetových, ale aj slovenských, developerov a publisherov. Nech ma ich názory a postrehy sprevádzajú počas písania!
Vopred varujem, presný a detailný návod ako vypustiť hru na trh tu nehľadaj. Musel by to byť 50 dielny seriál, prípadne kratšia kniha. Už keď som písal svoje veľdielo, riadil som sa rozhovormi so svojimi kamarátmi – kódermi (alebo čo to robia), ktorí mi vždy tvrdili, že 90 % kódenia je vlastne googlenie a zvyšok je samotné písanie kódu. Preto predpokladám, že vývojári túto činnosť zvládajú a ja sa teda nebudem zaoberať vysvetľovaním pojmov, ale radšej dojmov.
Dnes by som rád povedal niečo málo o tom, ako by asi mala vyzerať taká stratégia vypustenia hry na trh. A rozoberiem aj prvý krok.
Teraz sa pripravím o zopár čitateľov, pretože „vypustenie hry na trh“ neznamená jej upload na Google Play. Ak si si to myslel, tak si sa mýlil. Áno, dá sa to tak chápať, ale pozrime sa na záležitosť ako na celok a otvorme svoje marketingové oko. Naša cesta začína ešte pred napísaním prvého riadku kódu a končí dávno po tom, ako hru hrajú milióny ľudí.
Z časového hľadiska teda delím stratégiu na 4 časti:
- Fáza predvývoja
- Fáza vývoja
- Fáza vypustenia hry
- Záverečná fáza
Začneme trochu nečakane – prvou fázou. Pred tým, ako sa developer pustí do písania kódu, je podstatné, aby si položil zopár dôležitých otázok. Hlavným dôvodom prečo sa človek rozhodne pre týždne (mesiace) driny a odriekania, je asi vidina zárobku. Ak nie tak … to je zvláštne. Každopádne, nie vždy musí dobrý nápad splniť očakávania.
Prvá otázka ktorú si treba položiť je: „Pre koho vyrábam hru? Kto ju bude hrať?“ Odpoveď je fajn poznať čo najskôr. Hlavne kvôli následným marketingovým aktivitám. Ak sú v cieľovke mojej hry malé deti, ale hra je edukačná, budem sa snažiť osloviť skôr rodičov. Je na mieste navštíviť nejaké fóra alebo sociálne siete a zistiť, či vôbec bude o moju myšlienku záujem.
Kto je moja konkurencia? „Nikto, moja hra je najlepšia!“ je zlá odpoveď. S množstvom hier, ktoré sú dnes v ponuke mobilných obchodov alebo webových serverov, je skoro nemožné prísť s originálnou myšlienkou. Viacerí vývojári mi potvrdili, že pri tejto otázke zrušili svoj pôvodný nápad a pustili sa do vývoja inej hry. Ak je totiž na trhu veľa podobných hier, a nedajbože sú to megaúspešné hry veľkých vývojárov, mám problém. Robiť si prehľad všetkých konkurentov zaberie kopu času, a preto sme radi, že to už na internete niekto spravil za nás.
Ak poznáme svoju konkurenciu, je odpoveď na ďalšiu otázku pomerne jednoduchá. Snom každého vývojára je špeciálna hra, iná ako všetky ostatné. Ale, čím bude moja hra unikátna? Nejde o množstvo rozdielov, skôr o kvalitu a unikátnosť. Ak nie je možné hru kvalitne odlíšiť, je na čase začať uvažovať nad novým titulom.
Samozrejme, triviálna otázka: „Kedy bude hra dokončená?“ Ak je nápad ošetrený, odporúčam vytvoriť si odhad koľko samotný vývoj hry zaberie. Hlavým dôvodom sú samozrejme náklady – čím dlhšie bude hra vo vývoji, tým viac musí zarobiť, aby bola zisková. Ak by mal vývoj hry zabrať príliš veľa, treba porozmýšľať nad okresaním niektorých prvkov (a neskôr ich pridať ako DLC! $$$).
Otázka, ktorej sa môžeme venovať aj počas vývoja je: „Ako budú hráči interagovať s hru?“ Ide hlavne o podobu menu, navigácie v hre. Zaujímavá metóda na tvorbu užívateľského rozhrania je vytvorenie mockup-u – návrhu, ktorý si nakreslím na virtuálny alebo reálny papier (ceruzkou). Ľudia nemajú radi komplikácie – mysli na to.
Na začiatok by aj stačilo. V ďalšej časti sa pozrieme na to, ako stráviť svoje voľné chvíle popri vývoji hry, lebo tých je určite veľa. 😉